31 oktober 2008

Springrolls på höstvis.

Har länge tänkt att fixa ihop egna vårrullar, men det har liksom aldrig blivit av eftersom de utgör sig för att vara ett så stort projekt. Men så häromdagen när jag var ledig så kände jag ett enormt sug efter dessa krispiga läckerheter. Och eftersom det var ägg i alla färdiga som fanns i Icabutiken fick jag bege mig mot gör det själv hyllan. Och dom blev faktisk riktigt tjusiga, även om den där friterade krispigheten inte fanns där.



Vårrullar
Vårrulledeg
1/2 vitkålshuvud
2 finstrimlade morötter
1 hackad purjolök
1 hackad vitlöksklyfta
1 tsk soja
1 tsk curry
1 krm spiskummin
1/2 buljong

Fräs grönsaker och lök. Häll på 1/2 dl vatten och 1/2 buljong och fräs till grönsakerna blir mjuka. Smaka av med soja och kryddor. Vik vårrullearken dubbla och dela i 2-3 delar beroende på hur stora rullar du vill ha. Gör till kvadrater och lägg så du har en spets mot dig. Lägg fyllning mitt på kvadraten. Vik spetsen över fyllningen och sedan sidospetsarna inåt över fyllningen och rulla. Pensla med olivolja och in i ugnen i 200 grader tills de blir bubbligt gyllene.

Inga kommentarer: