26 oktober 2008

Lite glass i höstrusket.

Rörde ihop lite glass eftersom jag var otroligt sugen på choklad. Den blev uppskattad må jag säga. Dock hade vi inte tillräckligt med tålamod för att vänta tills den var i full glasskonsistens.


Grundreceptet har jag tagit från bloggen Glass mot glass men för att få en liten egen touch på det bakade jag även brownies och blandade i.

Chokladglass
2 dl sojamjölk
1 dl råsocker
2 dl go green visp
0,75 dl kakao

Glasstillverkning
Blanda kakao och socker i en kastrull. Tillsätt sojamjölken och värm tills sockret är smält och kakaon är klumpfri. Rör hela tiden. Häll sedan i kall grädde och rör till en jämn smet. Häll i blandningen i en glassburk. Ett alternativ till glassmaskin är att ställa in glassblandningen i frysen och ta ut och röra om den med jämna mellanrum tills den är fryst. När den börjar bli färdig kan det vara bra att göra sista omrörningen med mixerstav för att göra den extra slät. Efter det rör du bara ner browniebitarna. Mums!

Chokladbrownies
3/4 dl rapsolja
1/2 dl kakao
100 gram mörk choklad
1 1/2 dl flytande honung
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk sojamjöl
1 dl sojamjölk
1/2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser. Häll i olja och sojamjölken och blanda väl. Tillsätt till sist hackad mörk choklad. Smörj en form med olja och pudra med kakao. Häll smeten i formen och grädda i ugnen i 15-20 min. Låt svalna och skär i små bitar, ca 1x1 cm.

1 kommentar:

Carolina ~ vexedvixen sa...

Åh, tack för recept på brownies. Det ska testas till helgen. Eller tidigare om jag inte känner för karaktärsdanande väntan.