5 oktober 2008

Mer kanelbullar åt folket!

En av de bästa dagarna på året måste ju ändå vara kanelbullens dag. Okej, det är ytterligare en dag för kommersen men jag kan ändå inte säga att jag har något emot när bakverk har sina egna dagar. För vad är bättre än att hejdlöst kunna trycka i sig precis hur många kanelisar man vill utan några pekfingrar i luften. För är det bullens dag så är det!
Dessutom hade jag sådan lyx så att jag fick precis nybakta bullar av Irma när jag kom hem efter en lång arbetsdag. Jag tycker vi ska införa fler dagar i bakverkens tecken.



Kanelbullar ca 20 st
25 g Jäst
75 g Mjölkfritt margarin
2 ½ dl Soja/havremjölk
½ dl Råsocker
1/4 tsk Salt
1 tsk Kardemumma
6-7 dl Vetemjöl

Fyllning
ca 25 g Mjölkfritt smör
½ dl Råsocker
1 msk Kanel
ev. 1 dl Riven mandelmassa

Garnering
Havre/sojamjölk
Pärlsocker

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölken, värm till 37° (fingervarmt). Häll vätskan över jästen så att den löser sig. Tillsätt råsocker, kardemumma, salt och så mycket mjöl att du kan arbeta till en smidig deg. Strö över lite mjöl på degen och låt jäsa ca 40 min under bakduk.
Blanda ihop smör, socker och kanel i en liten skål. Riv mandelmassan.
Ta upp degen på en mjölad arbetsbänk och knåda den. Kavla ut till en rektangel och bred på fyllningen och strö ev. över mandelmassan. Rulla ihop till en rulle och skär ca 20 bitar och lägg i bullformar. Låt jäsa under bakduk ca 40 minuter.
Pensla med vatten och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 6-8 minuter i 225°.
Låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer: