7 november 2008

En plåt pizzabullar.

Pizzor brukar alltid vara för stora för min del, men trots det är man ju ändå sugen ibland. Därför gjorde jag häromdagen pizzabullar. För då kan man ju äta precis så mycket man vill och sedan frysa in resten,

Pizzabullar á la rotfrukt
2,5 dl sojamjölk
2,5 dl vatten
50 g jäst
2 tsk salt
1 msk honung
12 dl siktat dinkelmjöl
6 msk rapsolja

Fyllning:
3 st stora morötter
3 st gula lökar
15 oliver
1 msk timjan
1 msk dragon
flingsalt

Värm mjölk och vatten till 37 grader och rör ut med jästen. Tillsätt olja, salt, honung och mjölet. Arbeta till en smidig deg och låt jäsa under duk ca 45 min. Skala och riv morötter och hacka löken. Fräs detta tillsammans med kryddor i några minuter. Ta upp och arbeta degen på mjölat bakbord. Dela den i 2 delar och kavla ut till två rektangulärer i plåtens storlek.
Strö över grönsaksfyllningen.

Rulla sedan ihop till en rulltårta. Skär varje rulltårta i 20 bitar.

Lägg upp på en plåt och låt jäsa ca 30 min under duk. Strö över lite flingsalt. Grädda i ugnen i ca 7 min i 250 grader. Låt bullarna sedan svalna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
Jag läste om att Findus just nu har en tävling där man kan skicka in en mathistoria och ett recept. Den som vinner tävlingen kommer få sin rätt som en frysrätt i frysdiskarna. Nu är Findus kanske inte det företaget som man helst vill stödja men det är en chans att påverka. Jag tycker att det vore på tiden att ett företag som Findus gör en veganrätt. Jag kommer försöka påverka mina vänner att vara med. Om juryn tycker att en vegan har bästa historien så blir det det bidraget som vinner.


http://findus01.dimachosting.net/recept_tavling/


Tack för en bra blogg! ha det fint!
Hälsningar
Maja

Anonym sa...

Voff! Verkar gott du. Blev det ingen bild på färdiga bullar?