15 november 2008

En styck tårta till Papput.

Som bekant var det fars dag den 9:e. Och det betyder ju tårta. Och ska det vara tårta ska det vara onyttigt. I år blev det en mockatårta iklädd chokladglasyr och toppad med mockabönor. Den var maffioso må jag säga. Men sådant chokladmonster som jag är så måste jag erkänna att den var helt i min smak och att jag inte nöjde mig med bara en bit.



Receptet är taget från Veganvrak

Mockatårta

Tårtbotten:
50 g mjölkfritt margarin
3,5 dl vetemjöl
0,5 dl sojamjöl
0,5 dl kakao
3 dl socker
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl sojamjölk

Mockakräm:
200 g mjölkfritt margarin
0,5 dl kallt starkt kaffe
ca 3 dl florsocker

Glasyr:
100 g mörk choklad
50 g mjölkfritt margarin
1,5-2 dl florsocker

chokladdoppade kaffebönor

Sätt ugnen på 200 grader. Smält margarinet och låt det svalna. Blanda alla torra ingredienser och ha sen i det avsvalnade margarinet och sojamjölken. Häll smeten i en smord och bröad springform (ca 26 cm i diameter) och grädda kakan i nedre delen av ugnen i 30-35 minuter. Låt den svalna, gärna i kylskåpet över natten. Rör margarinet mjukt och tillsätt kaffet. Rör ner florsockret och rör tills mockakrämen blir slät. Dela tårtbottnen i två delar. Bred på mockakrämen och lägg på den övre delen. Smält sedan margarinet till glasyren i en kastrull. När det har smält lägger du i chokladen och rör försiktigt tills den har smält. Ta av kastrullen från plattan och blanda ner florsocker. Bred glasyren över tårtan och strö över chokladdoppade kaffebönor.

2 kommentarer:

UndergroundCooking sa...

Tårtan ser helt underbar ut!

Maria sa...

Det lät gott =)

Kolla på min blogg så får du ett förjäkla nice recept på tjock å god vegansk ugnspannakak :)