30 september 2008

Söndagsfika

Pappa har länge pratat om att bli hitbjuden på fika, men eftersom jag jobbar så oregelbundna tider har det inte blivit av. Så nu i söndags när han hade lovat att köra hit min symaskin så passade jag på att överraska med en riktig chokladbomb.
Den var lika god som den ser ut. Den kvarvarande biten bjöd jag grannen på och även där var den mycket uppskattad.



Chokladtårta med chokladkräm
2 dl rapsolja
2 dl råsocker
1,5 dl kakao
1 msk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
2 dl havremjölk

Glasyr:
50 g mjölkfritt margarin
0,5 dl socker
0,5 dl kakao
0,5 dl havremjölk
ev lite sojamjöl

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda alla torra ingredienser. Häll sedan i oljan och havremjölken. Rör ihop och häll smeten i en rund kakform. Grädda i ca 20 min och låt sedan svalna i formen. Under tiden kan du göra glasyren. Smält margarin och rör ner socker och kakao. Tillsätt havremjölk och låt småputtra tills glasyren tjocknar. Blir den inte riktigt så där tjock som man vill ha den så kan du tillsätta lite sojamjöl. Låt svalna. Stjälp sedan upp kakan och på med glasyren. Pudra över kanel. Smarrigt!

Inga kommentarer: