28 september 2008

Bagelmania.

Bagels måste vara det godaste och framförallt roligaste brödet att baka. Det är inte så komplicerat som det ser ut även om det är ett tidskrävande projekt. Men vad gör man inte för att få starta dagen med nygräddade bagels med avokadomousse. Bagels utgjorde för övrigt den ständiga froukosten under tiden då jag bodde i London. Så dessa har väl gjorts som ett försök att minimera saknaden till den stora staden.



























































12 bagels
25 g jäst
5 dl ljummet vatten
2,5 tsk salt
2 msk flytande honung
9 dl vetemjöl special
4,5 dl lantbrödsmjöl
vatten till kokning
solrosfrön, pumpakärnor och sesamfrön

Smula jästen i en bunke och lös upp med ljummet vatten, salt och honung. Tillsätt lite mjöl i taget. Arbeta degen smidig i 5 min så att den blir smidig och ganska hård. Låt den jäsa så den bli dubbelt så stor under bakduk i 60 min. Dela den sedan i 12 bitar på ett bakbord. Forma varje bit till en bulle och tryck ut ett hål i mitten med hjälp av valfritt finger. Om man vill kan man även snurra det runt fingret för bättre hål. Jäs under bakduk på en plåt med bakplåtspapper ca 45 min. Koka upp en stor kastrull med vatten. Sätt ugnen på 175 grader. Koka degringarna i vatten, ca 3 i taget i 2 min på varje sida. Låt dem torka av på en ren kökshandduk. Släng sedan över dem på plåten med bakplåtspapper och strö över valfria frön. Jag hade på solrosfrön, pumpakärnor och sesamfrön. Grädda i ugnen ca 25 min.

Inga kommentarer: