24 september 2008

I love betor!

Min favorit bland rotsaker är tveklöst rödbetan.
Det finns inget godare nu på hösten än ugnsbakade rödbetor med smör och havssalt.
Men det var inte den delikatessen jag tillagade igår utan då ägnade jag mig istället åt att rulla falafel tills krampen kom smygandes.
Receptet är taget från nlife men med vissa modifikationer eftersom jag aldrig kan följa ett recept till punkt och pricka.


Rödbetsfalaflar
380 g kikärtor
1 riven rödbeta
1 finhackad rödlök
2 msk sojamjöl
1 dl dinkelmjöl
4 msk finhackad färsk koriander eller annan krydda
lite spiskummin
mineralsalt och peppar

Koka kikärtorna enligt anvisningarna på förpackningen. Mixa dem till en slät massa med mixerstav. I med hackad lök, mjöl, kryddor, salt och peppar och rör samman smeten med en gaffel. Rulla små bollar och stek dem varsamt i olivolja, i medelvarm panna runt om ett par minuter. Efterstek i ugn, i 200 grader, i 10 minuter.

Inga kommentarer: